Emakina Group: Vooruitzichten voor 2020 in het licht van de COVID-19-pandemie

Bevoorrechte en gereglementeerde informatie - Vrije vertaling van de oorspronkelijke officiële tekst in het Frans - Embargo: 5 juni 2020, 18h CET

Emakina Group (Euronext Growth Brussels: ALEMK) maakt vandaag zijn vooruitzichten bekend voor 2020, rekening houdend met de context van de COVID-19-gezondheidscrisis.

Zoals aangekondigd eind maart 2020 bij het uitbreken van de COVID-19-pandemie, zullen de impact van de inperkingsmaatregelen en het tempo van de versoepeling ervan de economische prestaties van Emakina in 2020 beduidend beïnvloeden.

Om de marges en de cashflow van de groep zoveel mogelijk te vrijwaren, heeft het management snel tijdelijke maatregelen genomen om de kosten te verminderen en bijkomende kredietlijnen op te zetten. Daarnaast garandeerden krachtige videoconferentie- en online samenwerkingstools de continuïteit en kwaliteit van de telewerkdiensten aan alle klanten.

Tot op vandaag blijft het moeilijk om de financiële impact van deze pandemie in te schatten. Die hangt sterk af van de gezondheidsaspecten van de crisis en de onzekere economische situatie.

Gezien het goede eerste kwartaal van 2020, de groei van de activiteiten in het Midden-Oosten, de volumes van de lopende projecten en de commerciële indicatoren, verwacht het management toch een beperkte impact met één cijfer op de geconsolideerde jaaromzet in 2020 in vergelijking met 2019. Deze prognose zal in september worden bijgewerkt tijdens onze geplande communicatie over de halfjaarlijkse resultaten voor 2020.

Deze ontwikkeling brengt de financiële gezondheid van de Groep niet in gevaar, gelet op de genomen maatregelen en de beschikbaarheid van passende kredietlijnen. De impact van de crisis op het niveau van de behoefte aan werkkapitaal en de cashflow is een prioritair aandachtspunt.

Daarnaast herinnert de directie eraan dat de bescherming van de gezondheid van haar 1000 medewerkers de hoogste prioriteit heeft, wat wordt geïllustreerd door de genomen voorzorgsmaatregelen in al haar kantoren, maar ook door het handhaven van het beleid voor sterk aanbevolen telewerk.

Als partner in digitale transformatie besteden de entiteiten van de groep de grootste aandacht aan de uitdagingen waarvoor hun klanten staan. Daarvoor moeten hun technologische veranderingen sneller worden doorgevoerd, met name door de implementatie van online salesplatformen, om de continuïteit van hun verkoop te garanderen.

Chief Executive Officer
+32(0)2 400 40 75